A címzett e-mail címe:


Az ön e-mail címe:


Az ön üzenete:
Elküld
LEVELÉT TOVÁBBÍTOTTUK A MEGADOTT E-MAIL CÍMRE
bezár

Könyvajánló

Linkajánló

Pénz, piac, termék

Pénzed kiadásáról szabadon döntesz. Ezzel ellentétben árud eladása mások szándékain, döntésein múlik. Azaz az áruk tulajdonlása és a pénz tulajdonlása lényegében különböző. Különböző mindenhol és mindaddig, míg a pénz időben és térben korlátlanul tárolható, szállítható, konvertálható (mindez az árukra nem, vagy csak korlátozottan igaz).
  • A pénz teszi lehetővé, bár kell hozzá fogadóképes humán közösség is, hogy externáliái lehessenek a gazdaságnak. Vannak is mindig, kivéve, ha minden termelő, szolgáltató és fogyasztó egyformán jól ismeri a piacot és saját érdekeit, azaz információik egyenlőek. Ez persze csak elméleti lehetőség. A piacon a hasznot az erőforrások térben egyenlőtlen megoszlása (kincsekben gazdagok és szegények léte), vagy az információs különbségek hozzák létre. Van, aki tudja, hogy hogyan termeljen olcsón (környezeti kárait másokra, vagy közösségre hárítva), van, aki tudja, ennek milyen közös következményei vannak. Van, aki tudja, mely áruk segítik a közösségek egyensúlyi létét (fennmaradását), van, aki szerint vásárolni mindig jobb, mint dolgozni.
  • A kimerülő erőforrások, és természeti (ökoszisztéma) szolgáltatások és termékek elmaradt haszna vagy mérhető kára olyan gazdasági és pénzügyi eszközök kialakítására késztette a társadalmakat, amelyek képesek az externális és poszternális környezeti költségek internalizálására (árba beépítésére, könyvelésbe bevezetésére). Ennek példái az atomhulladék kezelésével kapcsolatos nukleáris alap folyamatos töltésének kötelezettsége, az ár- és belvízvédelmi kártalanítási alap vagy az éghajlatváltozási keretegyezmény szén-dioxid kvótái (szén-dioxid kibocsátási és megkötési kapacitások árazása és kereskedelme).
  • Az a jó, ha a mezőgazdasági és ipari termelés, illetve a szolgáltatás természeti erőforrás-igénye minél alacsonyabb, humán erőforrás igénye minél nagyobb.
  • A pénzeddel szavazol! Naponta szavazol. A következő legyen a választási rangsorod:
  • A kereskedelemben, egy-egy vásárlási helyszínen már nem az a meglepő, ha fenntarthatósági értékeket hirdető, esetleg címkézett, zöldjelzéses termékeket, szolgáltatásokat kínálnak, hanem az, ha ilyet egyáltalán nem. Ennek ellentéte is gyakori, és ismert: a nem megfelelő, az úgynevezett „kifogásolt” termékekről is könnyű már tájékozódni. A mindennapi kereskedelemben a termékek és szolgáltatások környezeti és társadalmi jellemzőiről egyszerű termékcímkék, jelképek, besorolások tájékoztatják a fogyasztókat. Egyes jelzések mögött objektív, átlátható, összeférhetetlenséget kiküszöbölő minősítési intézmények vannak, mások mögött nincsenek.
  • Éhes embernek mit vásárolsz?
  • Mindig elsősorban energiacímke alapján válassz a következő termékcsoportokban: mosógépek, hűtőszekrények, fagyasztók, fényforrások (égők), mosogatógépek. Van energiacímke sok olyan terméken is, amelynek birtoklása nem létfontosságú egy környezettudatos háztartásban: légkondicionálók, villamos sütők, szárítógépek, kombinált mosó és szárítógépek.
  • Elektronikai készülékek beszerzésekor a szempontok rangsora:
  • Autó, jármű vásárlásakor figyelj elsősorban a fogyasztásra, és a széndioxid kibocsátásra.
  • Bútorvásárláskor fontold meg a következőket:
  • Ruhát veszel?
  • Csomagolás miatt ne vegyél meg semmit! Legjobb a csomagolatlan áru, ez szinte biztos, hogy friss áru is egyben. A reklámhordozás érdekében a termékhez járó fóliák, zacskók, dobozok feleslegesen felhasznált energiát, nyersanyagot és feleslegesen kezelendő hulladékot is jelentenek. Ne vedd meg, amit felesleges csomagolás nélkül nem lehet!
  • A csomagolás ahhoz és arra kell, hogy megvédje az árut, és arra, hogy a termékinformációkat megismerhesd. A mindennapi kereskedelemben a termékek és szolgáltatások környezeti és társadalmi jellemzőiről egyszerű termékcímkék, jelképek, besorolások tájékoztatják a fogyasztókat. Az alapvető termékcímke tartalmak mellett kötelező a magyar nyelvű kezelési utasítás a készülékekhez, illetve a termékismertető a különféle árukhoz (élelmiszerek, ruházat stb.). Sajnos nem szerepel a termékcímkéken az áru és alapanyagának származási helye (csak az előállítás helye). Pedig a szállítási távolság fontos: egyrészt a gyártás helyéről a kereskedőhöz, másrészt a kereskedőtől hozzád. Az áru magyar, ha értékének több mint 50 százalékát itthon állítják elő. Az áru térségi, ha értékének több mint 50 százalékát 100 kilométeren belül; az áru helyi, ha értékének több mint felét 30 kilométeren belül állítják elő.
  • Az utóbbi években világszerte jelennek meg a cserekereskedelmet, a helyi pénzrendszert újraélesztő csoportosulások. Mottójuk lehetne, hogy „munkaórám adom neked a közösségnek adott munkaórádért, mert megbízom benned”. A helyi pénzek sokszor nem hasonlíthatnak a valódi pénzekre. Sokkal inkább valamiféle kedvezményes kuponrendszernek foghatók fel. Ilyet ismerhetsz a munkahelyi cafeteria rendszerekből, vagy egyéb utalványos juttatásokból. A különbség annyi, hogy a helyi pénz mögött álló emberekkel személyes ismeretséged van, és számos közös célod és érdeked. A helyi pénzrendszer nyereségét, ha van, véleményünket figyelembe véve használják fel.
  • A híres helyi termékek mindig is hordoztak, hordozhattak egyedi, megkülönböztető értéket, amelyet azonban főleg távolsági kereskedelemben hasznosítottak (pl. tokaji).
  • 2005 óta egyre több kistelepülés indítja újra piacát. Fontos, hogy a piacokon, különösen a lakóhely szerinti legközelebbi piacon mindenki tapasztalatot gyűjtsön! A gazda és őstermelő piacokat a hagyományos helyszínen, vagy jól megközelíthető, infrastruktúrával ellátott helyen kell létrehozni.
VISSZA NORMÁL NÉZETBE