A címzett e-mail címe:


Az ön e-mail címe:


Az ön üzenete:
Elküld
LEVELÉT TOVÁBBÍTOTTUK A MEGADOTT E-MAIL CÍMRE
bezár

Könyvajánló

  • Táplálékod legyen gyógyítód!

    Szerző: Bokor Katalin
  • A fiatalodás titka: makrobiotika

    Planétás, 1990; Szerzők: Horváth É. –Szepesi D.
  • Szigorúan bizalmas. A táplálkozástan titkos dokumentumai.

    Kétezeregy kiadó, 2003; Szerző: Dr. Ralph Bircher
  • A fenntartható és tudatos fogyasztás, KÖTHÁLÓ szórólap 16.

    KÖTHÁLÓ; Szerkesztő: F. Nagy Zsuzsanna
  • Halál a konyhában

    Kétezeregy kiadó, 2008 (felnőtteknek és erős idegzetűeknek); Szerzők: E. Kapfelsperger, U. Pollmer
  • Halál a konyhában. Gyógyszerek és vegyszerek a táplálékunkban.

    Kétezeregy kiadó, 2006; Szerzők: E. Kapfelsperger, U. Pollmer
  • Az anyagiasság súlyos ára

    Ursus Libris; Szerző: Tim Kasser
  • Élelmiszer-önrendelkezés

    Védegylet, 2008; Szerzők: Simonyi B.-Varga G (ajánló)
  • A lassúság dicsérete

    HVG Kiadói ZRt., Budapest. 2002; Szerző: Petrini, C.
  • Főzzünk örömmel!

    Kalligram, Budapest. 1998; Szerző: Polcz A.
  • Fogyasztó kúra. Környezeti nevelési modulgyűjtemény a fenntartható fogyasztásról

    Magosfa Alapítvány, Vác, 2010.
  • Kemenceépítés és kenyérsütés

    Pangea füzetek, 2005; Szerző: Zsíros Zoltán
  • Gabonáink dicsérete

    Tönköly-Porta Bt. Kercaszomor; Szerző: Soós Ferenc
  • Megetetett társadalom

    HVG Kiadó Rt., 2003; Szerző: Schlosser, E.
  • A leves hazudik. Az ételek szép új világa.

    Kétezeregy kiadó, 2001; Szerző: Hans-Ulrich Grimm
  • Super Size Me

    (McDagadsz), gyorsétterem kritika, mozifilm, rendező: Morgan Spurlock, 2004

Linkajánló

Teljes étel

"A táplálékod legyen gyógyítód" (Hippokratesz)

"Azzá leszel, amit eszel". Étkeid alapvetően befolyásolják életed minőségét. Az egészséges táplálkozás persze csak egy szelet abban a tortában, amit magunknak sütünk. A környezettudatosság és a fenntarthatóság szeleteit is meg kell vizsgálnunk.
  • Mai korunk leggyakoribb étkezési trendje a fast food, vagyis a gyorséttermek és a rohanás világa. Ezzel ellenkező irányzat a slow food, amit komótos étkezésnek is, lassú konyhának is fordítanak – válj hívévé magad és környezeted érdekében! Számtalan más modern étkezési irányzat is van, ám az elméletek többsége „íróasztal elmélet”. Tégy rendet a saját étkezőasztalodon,vagyis tudatosan döntsd el, hogyan táplálkozol eztán, és tartsd magad ahhoz!
  • A teljes értékű táplálkozás érdekében cseréld le hagyományos ételeid finomított alapanyagait finomítatlanra! Attól az nagyon finom lesz.
  • Ismerd meg a fenntartható fogyasztás alapelveit!
  • Sokezer féle növényvédőszer van forgalomban, sokszáz hatóanyagot és adalékanyagot tartalmaznak. Ezen anyagok kölcsönhatásai csak ritkán ismertek. A növényvédőszerekkel legszennyezettebbek hazai vonatkozásban a leveles zöldségek, mint a fejessaláta és az üvegházi termékek, valamint az alma, a körte, a bogyósok és a szőlő,. Külföldi termékek esetén a citrusfélék, az alma, a körte, a szőlő és a barack tartalmazhat szermaradványt.
  • A halak és a vadak húsa lehet akár szennyezettebb, mint a háziállatainké (ha szennyezettebb környezetből származnak, vagy rossz takarmányon nőttek föl). A feldolgozott élelmiszer (lásd margarin) a technológia révén lehet szennyezett.
  • A csomagolóanyagokból, tapadó fóliákból káros anyagok juthatnak az ételekbe.
  • Az aflatoxinok génkárosító, daganatkeltő hatása mérsékelhető antioxidánsok (pl.: flavonoidok) és zöld színű zöldségek (brokkoli, sóska, spenót, saláta) fogyasztásával.
  • Élelmiszer önrendelkezéssel lépj ki a reklámok becsapós bűvköréből. Te válaszd ki és döntsd el, mit fogyasztasz!
  • Válassz vegyszermentes termelésből származó élelmiszereket, ha csak lehet!
  • Hány kilométert eszel egy nap, ha banán, citrom, kivi, kakaó és társai kerülnek az asztalodra? Élelmiszered szállítása miatt mennyi üvegházhatású gáz kerül a légkörbe? Mérések szerint a legtöbb üvegházhatású gáz a vörös hús, illetve a tejtermékek előállítása során keletkezik.
  • Add meg a módját az étkezésnek.
  • Nézd át a kenyérteszteket, tájékozódj kedvenc kenyered, péksüteményed beltartalma felől, és mindig olvasd el a címkéket!
  • Ismerkedj meg a kásaételekkel, így több gabonafélét is bevonhatsz az étrendedbe!
  • A hidegen sajtolt magolajakat részesíts előnyben!
  • Ha húsevő vagy, csökkentsd húsfogyasztásodat! Egyél húsból jobbat, ám kevesebbet!
  • Saját kolbászt, hurkát hozzáértő vidéki családokkal közösen készíts!
  • Szomjas vagy? Igyál vizet, vagy készítsd magadnak gyümölcslevet a gyümölcsből!
  • Teaiváshoz teafüvet, teatojást használj!
  • A lakosság körülbelül egyharmada tejallergiás – bár nem mindenki tud róla. A tej maga hagyományos élelmiszereink közé tartozik, ám mai minősége egyre több kívánnivalót hagy maga után.
  • Lehetőleg kevés csokiféleséget egyél!
  • Fagyiporban az alapanyagok a sovány tejpor, a zsír és a cukor. Ezen felül csak emulgeálószerek, stabilizátorok és ízesítőanyagok vannak benne. A fagylaltgyártás titka: minél több levegőt keverni a tejporhoz.
  • Sajnos már az összes édesítőről olvashattunk olyan bizonyítékokat, melyek szerint egészségkárosítóak. A gyümölcskonzervek, édesített italok vásárlása esetén kerüld a mesterséges édesítőszert tartalmazókat! Legjobb, ha magadat és családodat fokozatosan a kevésbé édes ízekhez szoktatod!
  • A kíméletes párolást, esetleg a wokban készült zöldségeket próbáld ki.
  • Te döntöd el, mit "E-szel"! Ismerkedj meg tüzetesen az adalékanyagok világával.
  • A gyorsetetők nagyban hozzájárulnak a Föld környezeti állapotának romlásához. Olvass és tájékozódj, jól fontold meg, hogy vásárlásoddal támogatod-e a fogyasztók zsírján és az erdők hátán hízó nemzetekfeletti (multinacionális) hálózatokat!
  • Étkezésed kapcsán ezek a legfőbb tényezők, amit döntésedkor mérlegelj.
VISSZA NORMÁL NÉZETBE